ספר שמות פרשת בוא - מצוות ההגדה
מצוות ההגדה. התשובה לשאלת הבן החכם. זכר ליציאת מצרים. איסור אכילת אפיקומן לאחר אכילת קורבן פסח.
ספר שמות פרשת בוא - קורבן פסח
מדוע לקחו את קורבן פסח בי' בניסן, מצוות דם הפסח ודם המילה. הטעם לנתינת דם על המשקוף. פסח מצרים ופסח דורות.
ספר שמות פרשת בוא - הטעם לאכילת מצה, מרור וחרוסת
הטעם לאכילת מצה, מרור וחרוסת. טעם הישיבה בסוכה. טעם אכילת הסימנים בראש השנה. ספר החינוך: אחרי הפעולות נמשכים הלבבות. כיוון התפילה לארץ ישראל והמקדש.
ספר שמות פרשת בוא - סירובו של עם ישראל להיגאל
הקב"ה מתחרט על הגלות. רמב"ן וספורנו: השלמת תהליך הגאולה בארץ ישראל. מכת חושך היא עונש לאותם שלא רצו לצאת ממצרים. ריש לקיש ורבה בר בר חנה. כוזרי: תשובת החבר.
ספר שמות פרשת בוא - מצוות קידוש החודש
מצוות קידוש החודש. קידוש החודש נמסר לעם ישראל. מחלוקת רבן גמליאל ורבי יהושע על קידוש החודש. גזירת רבן גמליאל על רבי יהושע. טענת הלבנה שאי אפשר לשני מלכים להשתמש בכתר אחד. עונשה של הלבנה. מידת הענווה.
ספר שמות פרשת בוא - "והגדת לבנך"
מטרת עשרת המכות. "והגדת לבנך". סיפור יציאת מצרים. מצוות הגדה. נס גלוי ונסתר. רבי חנינא בן דוסא: מי שאמר לשמן וידלוק. מכתב מאליהו: מטרת חוקי הטבע. נס פך השמן. מדוע אין הלל בשבת.
ספר שמות פרשת בוא - התיקון לחטא מכירת יוסף
משמעות נתינת הדם על המזוזות והמשקוף. מדוע נאכל קורבן פסח לפני מכת בכורות. מדוע נאכל הקורבן עם בני המשפחה. קורבן פסח הינו תיקון לחטא מכירת יוסף.
ספר שמות פרשת בוא - זריזות בקיום המצוות
"ושמרתם את המצות" - כדרך שאין מחמיצין את המצה כך אין מחמיצין את המצווה. זריזות בקיום מצוות. זריזות בהמלכת שלמה. עליית רבי זירא לארץ ישראל. מהירות אצל אברהם, רבקה ואמו של שמשון.
ספר שמות פרשת בוא - מטרת מכות מצרים היא לקדש את שמו של הקב"ה
לקיחת השה לקורבן פסח בי' בניסן, הקרבתו וצלייתו כשהוא שלם, נועדו לקדש את שמו של הקב"ה. הקב"ה בעצמו נפרע מהמצרים, וכך יהיה גם בגאולה העתידית.
ספר שמות פרשת בוא - מצוות הנחת תפילין
מדוע נאמרה מצוות תפילין כבר במצרים? פירוש המילה תפילין. מדוע יש ארבעה בתים בתפילין של ראש? מדוע מניחים גם תפילין של יד וגם תפילין של ראש? מדוע מקדימים הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש?
ספר שמות פרשת בוא - "וישאלו ממצרים"
"וישאלו ממצרים": כיצד לקחו בהשאלה? מכילתא דרבי ישמעאל: נתנו מרצונם. רבנו חננאל ורשב"ם: במתנה. הרב הירש: לתבוע, לבקש. אבן עזרא: ברצונו של ה' לתת. סנהדרין: אלכסנדר מוקדון, גביה בן פסיסא.