מעלת הכלל במחצית השקל: בקורבנות הנשיאים, בסממני הקטורת ובארבעת המינים. האישה השונמית. דורו של רבי יהודה ברבי אילעי. אחדות בעם ישראל כסגולה לעמידה ביום הדין.
סמ'ג וחובת הלבבות על מידת הגאווה. אדם שיש בו גסות הרוח. רבי ולוי בן סיסי. הלכה כבית הלל מפני שנוחים ועלובים. כל המתייהר חוכמתו או נבואתו מסתלקת. הלל ובני בתירא. שירת דבורה.
אדומי ומצרי מותרים לבוא בקהל בדור שלישי. עמוני ומואבי אסורים לבוא בקהל לעולם. יש שכר על מצווה הנעשית בלי כוונה. מידת הכרת הטוב של משה ומרים. ראובן הכיר טובה ליוסף על חלומותיו. המצרי שהרג משה גרם להצלת בנות יתרו.
שכר ועונש בעולם הזה לציבור ולא ליחיד. אין שכר מצווה בעולם הזה. שכר אריכות ימים במצוות כיבוד אב ואם ושילוח הקן לעולם הבא. שלוחי מצווה אינם ניזוקים רק במקום שאין בו סכנה.
מעלת הכלל במחצית השקל: בקורבנות הנשיאים, בסממני הקטורת ובארבעת המינים. האישה השונמית. דורו של רבי יהודה ברבי אילעי. אחדות בעם ישראל כסגולה לעמידה ביום הדין.
"וילך משה"- לאן הלך משה? רמב"ן: משה הלך להיפרד מהעם. ההבדל בין הנהגת משה להנהגת שמואל. למשה היה דין של מלך. משה רצה להעביר את ההנהגה בצורה מסודרת. משה הלך לברך את העם.
'בעצם היום הזה... עלה אל הר העברים... הר נבו'. 'בא נח'. 'הוציא ה' את בני ישראל מארץ מצרים'. אור החיים. רבי חיים שמואלביץ. תפילת משה. ישעיהו. תפילת חזקיהו. תפילת יהושפט.
מי כתב את שמונת הפסוקים האחרונים בפרשה. הכותב ספר תורה צריך להוציא בפיו את מה שהוא עומד לכתוב. התורה כתובה משמותיו של הקב"ה. איך הייתה התורה כתובה לפני מתן תורה.
על מה נאמר "לא בשמיים היא": רש"י - על התורה, רמב"ן - על התשובה. תשובה גמורה. לימוד התורה של הלל. עושרו של רבי אלעזר בן חרסום. הניסיון של יוסף. תשובתו של רבי אלעזר בן דורדיא. יש קונה עולמו בשעה אחת.
'לא בשמיים היא'. תנורו של עכנאי. ראב'ד: 'רוח הקודש בבית מדרשנו'. 'כך נגלה לי מסוד ה' ליראיו'. מהר'ם בן חביב, 'כפות תמרים'. חיד'א, 'פתח עיניים'. אור זרוע. אבן עזרא- שאלת חלום. שו'ת מן השמיים.
'הנסתרות לה' אלוקינו והנגלות לנו ולבנינו'. הרבים נענשים על החטאים הגלויים. רבנו יונה: יהודי מצווה לדאוג שכולם יעשו את עבודת ה'. מצוות התוכחה מדין ואהבת לרעך כמוך. מי שלא מיחה. מי שקדח חור בתאו.
מצוות התשובה. הוידוי. רמב'ם הלכות תשובה. מלבי'ם: ארץ ישראל והתשובה. רמב'ן: תשובה וגאולה. דין הפרט ודין הכלל. 'אתם נצבים היום'- ראש השנה. אין ברכת החודש לחודש תשרי.