הסיבות שגרמו לחורבן בית המקדש. חטא המרגלים. העונש על נישואי שלמה עם בת פרעה בסיום בניית בית המקדש. המלאכים ששלח יעקב לעשיו. מלכי בית שני כרתו ברית עם רומא.
השכר הכתוב בפרשת "והיה אם שמוע". המחלוקת בין רב ישמעאל לרבי שמעון בר יוחאי. ההבדל בין פרשה ראשונה לפרשה שניה בקריאת שמע. האבן שהעלה רבי חנינא בן דוסא לבית המקדש. מותו של רבי עקיבא.
'בנים אתם לה' אלוקיכם, לא תתגודדו ולא תשימו קורחה בין עיניכם למת'. רש'י: אתם ראויים להיות נאים. רמב'ן: הקב'ה עושה לטובה. רחמי אב על הבן. רבי מאיר: בין כך ובין כך אתם קרואים בנים. אבינו מלכנו.
'שום תשים עליך מלך'. האם יש מצווה למנות מלך? שלוש מצוות נצטוו ישראל בכניסתם לארץ: להעמיד להם מלך, להכרית את זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה. מדוע כעס שמואל על בקשת מלך?
'זכור את אשר עשה לך עמלק'. פרשת זכור. מצווה לשנוא את עמלק ולהילחם בו. גר מעמלק. מטיל ספק באמונה. נלחם ברפידים. תמנע פילגש אליפז. מידת הענווה. גאוות הגויים. מה אומרים לגר שבא להתגייר.
לימוד בקיאות קודם ללימוד בעיון. האמוראים היו חוזרים על החומר הנלמד ואחר כך נכנסים לשיעור. אינו דומה שונה פרקו מאה פעמים לשונה מאה ואחד. גדולה מעלת רב יוסף - 'סיני', ממעלת רבה - 'עוקר הרים'.
הקב'ה מסתיר פנים כדי להעמיד בניסיון. רבי יהושע בן חנניה והקיסר. המחיצות שבהר סיני. אסתר מן התורה. הרב דסלר במכתב מאליהו. 'ויעמוד העם מרחוק'. תנא דבי אליהו. משל המלך והעבדים.
רמב'ם: מצוות עשה לעשות בית לה'. דוד ושמואל חפשו את מקום המקדש. רמב'ם מורה נבוכים: הסיבות לכך שמקום המקדש לא מוזכר במפורש בתורה. זיהוי אבן השתייה תחת כיפת הסלע. בנימין מטודלה, ברטנורא ורדב'ז.
עיר הנידחת. 'לא תעשון כן לה' אלוקיכם'. ר' חיים מצאנז. שריפת תפילין במחלה מידבקת. שו'ת חזון נחום. הרב ווידנפלד מטשיבין. שו'ת דובב מישרים. רבי יוסי בן קיסמא ורבי חנינא בן תרדיון. אלישע בעל כנפיים.
'לא תאמץ'. 'לא תקפוץ'. מצוות הצדקה. המפייס את העני בדברים מתברך. 'פתוח תפתח'. עניי עיר אחרת. נתינת הצדקה של מר עוקבא ואשתו. צדקה בפרהסיה. 'די מחסורו'. הלל נתן לעני סוס לרכב עליו.
'עשר תעשר'. תענית: עשר בשביל שתתעשר. מלאכי: 'ובחנוני נא בזאת'. פרקי אבות: 'אל תהיו כעבדים... על מנת לקבל פרס'. אם אין קמח אין תורה. פסחים: 'הכל מודים בעצרת'. ברכת החודש. יראת שמיים. 'נתון תתן לו'.
מהות הבחירה החופשית. רמב"ם, הלכות תשובה - לאדם בחירה חופשית להיות צדיק או רשע. הברכה על הר גריזים והקללה על הר עיבל. כל אדם במעשיו אחראי על עצמו ועל העולם כולו. בחטא עכן נאמר "חטא ישראל" בלשון רבים.
'בנים אתם לה' אלוקיכם, לא תתגודדו ולא תשימו קורחה בין עיניכם למת'. רש'י: אתם ראויים להיות נאים. רמב'ן: הקב'ה עושה לטובה. רחמי אב על הבן. רבי מאיר: בין כך ובין כך אתם קרואים בנים. אבינו מלכנו.