'בנים אתם לה' אלוקיכם, לא תתגודדו ולא תשימו קורחה בין עיניכם למת'. רש'י: אתם ראויים להיות נאים. רמב'ן: הקב'ה עושה לטובה. רחמי אב על הבן. רבי מאיר: בין כך ובין כך אתם קרואים בנים. אבינו מלכנו.
רמב'ן: מטרת תוכחת משה להודיע חסדי הקב'ה ושלא יחזרו לקלקולם. חטא העגל. לולי חטא המרגלים עם ישראל היה כובש את שעיר, עמון ומואב וכובש את ארץ ישראל ללא מלחמה. חטא המרגלים וחורבן בית המקדש בתשעה באב.
עם ישראל עם סגולה. מהר'ל בנצח ישראל: בחירת עם ישראל לא בגלל זכויותיו. רבי צדוק הכהן מלובלין: אי אפשר לנתק את הקשר עם הקב'ה. ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא. נחמו נחמו עמי.
'עשר תעשר'. תענית: עשר בשביל שתתעשר. מלאכי: 'ובחנוני נא בזאת'. פרקי אבות: 'אל תהיו כעבדים... על מנת לקבל פרס'. אם אין קמח אין תורה. פסחים: 'הכל מודים בעצרת'. ברכת החודש. יראת שמיים. 'נתון תתן לו'.
המעמד בהר גריזים ובהר עיבל ליד שכם. על האבנים כתבו: את מניין המצוות, את התורה עם התגים, את ספר דברים. מטרת המעמד. הקשר בין קיום התורה לכיבוש הארץ. את ארץ ישראל לא כובשים בניסים.
"וילך משה"- לאן הלך משה? רמב"ן: משה הלך להיפרד מהעם. ההבדל בין הנהגת משה להנהגת שמואל. למשה היה דין של מלך. משה רצה להעביר את ההנהגה בצורה מסודרת. משה הלך לברך את העם.
תיאור מתן תורה. האומות לא רצו לקבל את התורה. התורה נתנה לעם ישראל מפני שהם עזים. בזכות תכונות העזות וקשיות העורף עם ישראל מוכן להיהרג על קידוש השם. שבחו של דור המדבר.
עיר הנידחת. 'לא תעשון כן לה' אלוקיכם'. ר' חיים מצאנז. שריפת תפילין במחלה מידבקת. שו'ת חזון נחום. הרב ווידנפלד מטשיבין. שו'ת דובב מישרים. רבי יוסי בן קיסמא ורבי חנינא בן תרדיון. אלישע בעל כנפיים.
'עשר תעשר'. תענית: עשר בשביל שתתעשר. מלאכי: 'ובחנוני נא בזאת'. פרקי אבות: 'אל תהיו כעבדים... על מנת לקבל פרס'. אם אין קמח אין תורה. פסחים: 'הכל מודים בעצרת'. ברכת החודש. יראת שמיים. 'נתון תתן לו'.
'לא תאמץ'. 'לא תקפוץ'. מצוות הצדקה. המפייס את העני בדברים מתברך. 'פתוח תפתח'. עניי עיר אחרת. נתינת הצדקה של מר עוקבא ואשתו. צדקה בפרהסיה. 'די מחסורו'. הלל נתן לעני סוס לרכב עליו.
רמב'ם: מצוות עשה לעשות בית לה'. דוד ושמואל חפשו את מקום המקדש. רמב'ם מורה נבוכים: הסיבות לכך שמקום המקדש לא מוזכר במפורש בתורה. זיהוי אבן השתייה תחת כיפת הסלע. בנימין מטודלה, ברטנורא ורדב'ז.
מהות הבחירה החופשית. רמב"ם, הלכות תשובה - לאדם בחירה חופשית להיות צדיק או רשע. הברכה על הר גריזים והקללה על הר עיבל. כל אדם במעשיו אחראי על עצמו ועל העולם כולו. בחטא עכן נאמר "חטא ישראל" בלשון רבים.